Melbourne:
Myki
In Melbourne is
het openbaar vervoer helemaal geïntegreerd, bus, tram en trein, alles op een elektronische
kaart. Die kaart heet Myki en is bijna helemaal een kopie van onze OV Chipkaart
(of misschien is het andersom, dat weet ik ook niet). Als je met de bus van de
camping naar de stad wilt, moet je een Myki kaart hebben met saldo, inloggen
bij het instappen (piep of pieppiep, wat het verschil is ontgaat ons totaal) en
uitloggen bij het uitstappen (piep…). Dan berekent het systeem de correcte
prijs en boekt dat af van het saldo.
In Adelaide kon
je nog gewoon een kaartje in de bus kopen (3,10 dollar tussen 9:00 en 15:00 en
in de spits 5,00 dollar per rit). Maar de chauffeur in Melbourne wuift ons
zonder iets te zeggen zo naar binnen als ik met mijn portemonnee aan kom
dragen. Enigszins verbaasd gaan we maar zitten en we wachten af wat er gaat
gebeuren. Op de terugweg is de chauffeur wat spraakzamer en zegt, dat er in Melbourne
geen kaartjes meer gekocht kunnen worden in de bus. Je moet tevoren een Myki
kaart verwerven, en dat kan bij een van de automaten op de stations, of bij de
receptie van de accommodatie waar je verblijft. Ook hij wuift ons overigens
zonder kaartje de bus in!
De receptie van
ons Ashley Garden Big 4 caravan park verkoopt Myki kaarten, zo blijkt. 14
dollar per stuk. ??? 14 dollar, zeg ik verbaasd! Dus als ik een keer van de
camping heen en weer wil naar de stad (10 kilometer!) dan
kost me dat minimaal 14 dollar als ik het legaal wil doen??? Ja, zo blijkt, dat
klopt. Je krijgt voor die 14 dollar een anonieme Myki kaart (6 dollar) met
daarop 8 dollar reisgeld. Met die 8 dollar kun je een hele dag binnen Zone 1
(en die is behoorlijk groot!) met bus, tram en trein reizen en dan heb je op
het einde van de dag nog 74 cent over op je kaart. En als je dan de stad
verlaat, dan gooi je je Myki kaart van 6 dollar (geldigheidsduur 4 jaar, maar
alleen in Melbourne!) inclusief de 74 cent saldo in de vuilnisbak. Iedereen
gelukkig, toch? Behalve de casual bezoeker van Melbourne, leg ik het lieve
meisje achter de balie uit… Maar zoals te verwachten kan die er ook niets aan
doen.
Ik stuur dus maar
een mail naar de bazen van PT (Public Transport), die het zo geregeld hebben. ‘It
feels like a ripp-off’, luidt de kern van mijn betoog.
Binnen 48 uur heb
ik een helder antwoord:
‘We
confirm that short term tickets for use in conjunction with myki cards were
originally intended to be rolled out with the myki system. However, following a
six-month review of the technical, commercial and financial aspects of the myki
project, the Coalition Government accepted the recommendation to eliminate
short-term tickets where possible.’
Goh, denk je dan,
hebben ze daar zes maanden op moeten studeren om te zien, dat deze move
commercieel en financieel heel aantrekkelijk is, althans voor Public Transport?
Ik had dat al na een seconde door! Daarom noem ik het ook een ripp-off. En de
indruk van een ripp-off moet een openbaar lichaam vermijden, ook als het wat
technische inspanning kost. Voor niet-openbare lichamen geldt trouwens het
zelfde, voor de duidelijkheid…
Maar ik ben er de
man niet naar, om zo’n verhaal zielig af te sluiten. Er is een oplossing voor
(gedeeltelijke) genoegdoening. Je kunt legaal inchecken met een saldo dat nul
of hoger is, blijkt uit de kleine lettertjes van Public Transport. Als je dus voor
je laatste rit in Melbourne opstapt met een saldo van (ongeveer) nul, dan stap
je met een negatief saldo bij je camping of hotel uit. Dat negatieve saldo is
3,58 dollar, als je alleen in Zone 1 hebt gereden, of 6,06 dollar als je Zone
1+2 hebt bereden. Uitstappen met een negatief saldo is volstrekt legaal, je mag
alleen niet meer instappen, voordat je je saldo op minstens nul of meer hebt
gebracht. Maar dat instappen komt er niet meer van, want je bent immers
vertrokken uit Melbourne… De kaart zal dus eeuwig negatief blijven.
Wie wat langer in
Melbourne verblijft, heeft overigens veel plezier van zijn of haar Myki kaart,
daar wil ik niets op afdingen. Het reizen in Zone 1 kost 3,58 dollar en wie per
dag twee keer dat tarief heeft betaald, reist verder gratis (binnen Zone 1).
Voor toeristen zeker een interessante voorziening, want Zone 1 is behoorlijk
groot, en het netwerk van bussen, trams en treinen brengt je vrijwel op elke
interessante plek. En de kaart is goed voor korting bij een aantal attracties,
waar wij persoonlijk geen enkele belangstelling voor hebben, maar wie zijn
wij???
Doen dus, die
Myki kaart!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten